Kookworkshop in marrakech - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Lisette Druenen - WaarBenJij.nu Kookworkshop in marrakech - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Lisette Druenen - WaarBenJij.nu

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

27 September 2014 | Marokko, Essaouira

Omdat we onze kookles gemist hadden afgelopen maandag hebben we die vandaag ingehaald.
Nadat Fatima ons had opgehaald ( een zeer geëmancipeerde Marokkaanse) met de auto, naar de markt in Mellah ( de oude joodse wijk).
Het begon goed. Lekker ruiken en proeven van alle groenten, kruiden en een glaasje berber whisky, oftewel kruiden thee.
Fatima liet ons de groenten zoeken, afwegen etc en in tegenstelling tot de markt in Nederland voelden we ons wel wat onbeholpen.
Volgende opdracht: het uitkiezen van een levende kip, die ter plekke geslacht werd en geplukt.
Ik moest even slikken. Natuurlijk is dat wat hypocriet maar ik ben dan toch liever een struisvogel.
Heb dus niet gekeken en de kippenbillen uiteindelijk alleen maar in de astic zak gezien.
Fatima vertelde dat ze afgelopen mei met Erica Terpstra rond heeft gelopen op dezelfde markt voor het reisprogramma: Erica op reis.
Erica was blijkbaar wel zo stoer om mee te slachten.. Maar nee .. Laat maar.
Ik verwachtte dat ik geen kip meer zou kunnen eten.
Het voelde als Flappie van Youp van t Hek.
Dat viel uiteindelijk mee.
Toen alles was gekocht naar Fatima's huis.
Daar kregen we de schort voor en konden we aan de slag.
Tajine met kip, Marokkaanse loempia's, ratatouille, en een salade.
De lever en nog iets ondefinieerbaars hebben we maar gelaten en het bij de kippenbouten gehouden.
Was nog wel een klusje..
Ondertussen kregen Fatima en een van haar assistentes een soort van arbeidsconflict en werden voor ons de tarotkaarten gelegd door de andere assistente.
Tegen betaling uiteraard, maar daar kwamen we natuurlijk weer achteraf achter. Tja.. Marokko hè!
We hebben heerlijk gegeten van onze eigen bereide maaltijd.
Jammer van de ruzie waar we ongevraagd van moesten meegenieten.
De recepten krijgen we per email dus voor de intimi.. Misschien een keer proberen te maken ??
Vanavond hebben we de bus genomen naar Essaouira aan de kust.
Nu in een echt schitterende Riad.. Met hemelbed en uitzicht op zee.
Hier verblijven we de laatste 2 dagen en kunnen terugkijken op de afgelopen 3 bijzondere weken.

• 27 September 2014 - 09:15

Janneke:

Wat een toffe ervaring lijkt me (jammer van die ruzie ja) maar wel een kookworkshop zoals het hoort; zelf je producten kopen en dan aan de slag. Jullie hebben je echt mogen mengen in de Marokkaanse cultuur en heel mooi om te lezen in je vorige blog dat dat toch het beeld bij stelt dat in Nederland (door de media?) leeft.
    Jeetje en dan zit het avontuur er al weer bijna op! Wat hebben jullie veel gedaan, meegemaakt, beleeft enz en ik kan niet wachten om het van jullie zelf te horen en nog meer foto's te zien. Wat vertelden de tarotkaarten jullie?
    In ieder geval tot heel snel, nu nog intens genieten! (en wat een prachtige slaapplek weer)

• 27 September 2014 - 09:32

Berty:

Het ziet er weer gezellig uit ( Hans staat ook alles). Och een ruzie op z'n tijd zijn jullie toch ook wel gewent zeker, maar ik snap dat het ongemakkelijk voelt.
    Nu nog een paaar dagen heerlijk genieten.

• 12 November 2018 - 15:58

Marianne Rijkhoek:

Via tripadvisor worden kookworkshops aangeboden. De prijzen zijn enorm! Wie heeft een ander adres en wat is een normale prijs. Ik vind 53 euro pp erg veel.